Skip Navigation LinksНачало > Справки > Личен състав > Публикации на автор
Научни приноси на доц. д-р Пенка Шапкова

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-4433-8372
Глава от книга
1 Неда Балканска, Пенка Шапкова, Ролята на семейството и ключови компетенци за работа с родители на деца и ученици със специални образователни потребности. , ISBN:978-954-07-5733-9, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, Рецензирано 2023
2 Светлана Христова, Емилия Цокова, Пенка Шапкова- Танева, Децата със синдром на Даун-Ръководство за специалисти и родители, ISBN:978-954-9400-59-5, " Рал Колобър", София 2008
Глава от монография
1 Пенка Шапкова, Децата с нарушения от аутистичния спектър – обект на специалната педагогика. , ISBN:978-954-07-5733-9, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, София, Рецензирано 2023
2 Милен Замфиров, Пенка Шапкова, История на формирането и съвременно състояние на парадигмата умствена изостаналост., ISBN:978-954-07-5733-9, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, София, Рецензирано 2023
3 Пенка Шапкова, Концепции за разстройството с дефицит на вниманието и/или хиперактивност в исторически аспект. Етиология, честота, форми, симптоми и диагностика на разстройството с дефицит на вниманието и/или хиперактивност., ISBN:978-954-07-5733-9, Университетско издателство "Св. Климент Охридски", София, Рецензирано 2023
4 Неда Балканска, Пенка Шапкова, Особености на ранната интервенция при деца със специални образователни потребности. , ISBN:978-954-07-5733-9, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, София, Рецензирано 2023
5 Пенка Шапкова, Особености на ученето и специфични подходи за терапия, обучение и подкрепа на личностното развитие при деца с нарушения от аутистичния спектър. , ISBN:978-954-07-5733-9, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, София, Рецензирано 2023
6 Пенка Шапкова, Професионално ориентиране, кариерно развитие и подготовка на ученици със специални образователни потребности в образователната практика., ISBN:978-954-07-5733-9, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, София, Рецензирано 2023
7 Пенка Шапкова, Специфика и особености на учебния процес при деца и ученици с умствена изостаналост., ISBN:978-954-07-5733-9, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, София, Рецензирано 2023
Дисертация д-р
Пенка Тодорова Шапкова-Танева, Когнитивно функциониране и възможности за обучение при деца със синдром на Даун, СУ "Св. Климент Охридски", Ръководител:проф.д-р Катерина Караджова 2013
Книга
Пенка Шапкова, Златко Долрев, Светлана Христова, Диана Цокома, Емилия Евгениева, Катерина Караджова, Съвременни тенденции в интеграцията и обучението на деца с умствена изостаналост Добрев, Златко Иванов ... Вид на материала - книга во и производство - София : Унив. изд. Св. Климент Охридски, 2009 , ISSN (online): 978-954-07-2854-4, ISBN: 978-954-07-2854-4, Унив. изд. Св. Климент Охридски, София, Рецензирано 2009
Монография
1 Пенка Шапкова, "Подходи за личностно развитие, подкрепа и приобщаване на деца със синдром на Даун"-279стр., ISBN:978-954-07-5037-8, Университетско издателство „ Св. Климент Охридски“ ,, София, Рецензирано 2020
2 Пенка Шапкова , Малки книжки в помощ на учителя - Как да работим с деца с аутизъм 2012 , ISBN::978-954-9619-55-3, РААБЕ, София, София, Рецензирано 2012
Научен проект
1 Пенка Шапкова, Приложение на средствата за алтернативна и допълваща комуникация при деца и ученици със СОП в България, Член, , Номер на договора:BG-RRP-2.004-0008 2024
2 Пенка Шапкова, Проект BG05M2OP001-3.017-0007-C01 „Ефективни педагогически взаимодействия в мултикултурна среда“, финансиран от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейските структурни и инвестиционни фондове. Теми: Арт техники в мултикултурна среда; Приобщаващо образование в мултикултурна среда. , Член, финансиран от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2022
3 Пенка Шапкова, Проект BG05M2OP001-2.016-0018 “МОДЕРН-А: МОДЕРНизация в партньорство чрез дигитализация на Академичната eкосистема”, финансиран от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейските структурни и инвестиционни фондове. Педагогически и технологични аспекти на дизайна на електронно обучение , Член, 2020
4 Пенка Шапкова- Танева, Ефективни подходи за осигуряване на достъпна среда и за стимулиране на играта на децата със специални образователни потребности като елемент на ранната интервенция и предучилищната подкрепа , Член, СУ 2019
5 Пенка Шапкова- Танева, „ Квалификация за професионално развитие на педагогическите специалисти“, Член, , Номер на договора:ПРОЕКТ BG05M2OP001-2.010-0001 2018
6 Пенка Шапкова- Танева, ПРОЕКТ BG051PO001-3.3.07-0002 „ Студентски практики“ Оперативна програма „ Развитие на човешките ресурси“, съфинансирана от Европейския социален фонд и Европейския съюз; , Член, , Номер на договора:ПРОЕКТ BG051PO001-3.3.07-0002 2015
7 Пенка Шапкова-Танева, " Студентски практики", Член, Оперативна програма " Наука и образование за интелигентен растеж 2014-2020г.", Номер на договора:от 2014 2014
8 Пенка Шапкова-Танева, "Квалификация на педагогическите специалисти“ , Член, 2014
9 Пенка Шапкова-Танева, " Квалификация на педагогическите специалисти" Интегриране на ученици със СОП в условията на общообразователното училище, Член, Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси 2007 – 2013 г.“, съфинансирана от Европейския социален фонд. 2013
10 Пенка Шапкова-Танева, „Студентски практики-Фаза1“ , Член, , Номер на договора:РД22-83 от 12.01.2017 2013
11 Пенка Шапкова- Танева, „ Развитие на капацитета на специализанти, постдокторанти и млади учени за преподаване на академични курсове по и на чужд език със съвременни методи и информационни и компютърни технологии“ по Оперативна програма „ Развитие на човешките ресурси“, съфинансирана от Европейския социален фонд и Европейския съюз;, Член, , Номер на договора:ПРОЕКТ BG051PO001-3.3.06-0045 2013
12 Пенка Шапкова- Танева, Министерство на образованието, младежта и науката Проект № BG051PO001-3.1.03-0001 „Квалификация на педагогическите специалисти“ Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, съфинансирана от Европейския социален фонд на Европейския съюз “Инвестира във вашето бъдеще!”, Член, 2013
13 Пенка Шапкова- Танева, ПРОЕКТ BG051PO001-3.1.03-0001 „ Квалификация на педагогическите специалисти“ - „ Обучение на учители за работа деца и ученици със специални образователни потребности“, , Член, , Номер на договора:ПРОЕКТ BG051PO001-3.1.03-0001 2013
14 Пенка Шапкова-Танева, " В хармония със себе си и света", Член, , Номер на договора:BG051PO001-4.1.04-0041 2012
15 Пенка Шапкова-Танева, " Млади лидери в подкрепа на социалната интеграция на децата от институциите", Член, "Бонита тръст" 2011
16 Пенка Шапкова- Танева, ПРОЕКТ „ Развитие на мрежа за придобиване на професионална квалификация за млади хора с увреждания и за квалификация на ресурсни учители“-, Член, , Номер на договора:BG 2004/006-070.01.01 2007
Научно ръководство
1 Пенка Шапкова- Танева, Приложение на съвременни методи за обучение при ученици с дискалкулия, СУ " Св. Климент Охридски" дисертация д-р:Василиос Панайотис Скилитсис 2027
2 Пенка Шапкова- Танева, „Стратегии за развитие на социални умения при деца с нарушения от аутистичния спектър“, СУ дисертация д-р:Ангелики Атанасиос Венетопулу, 2024
3 Пенка Шапкова- Танева, Application of game technologies in the education of children with intellectual development disorders, СУ"Св. Климент Охридски" дипломна работа:: Мария Дурани 2024
4 Пенка Шапкова- Танева, Interpersonal relationships and quality of life of primary school students with mental disabilities. A research in the city of Katerini” , СУ"Св. Климент Охридски" дипломна работа:Калиопи Михали Паласка, 2024
5 Пенка Шапкова- Танева, TRADITIONAL AND DIFFERENTIATED INSTRUCTION: INSTRUCTIONAL CHOICES OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS FOR STUDENTS WITH SPECIFIC LANGUAGE LEARNING DIFFICULTIES, СУ"Св. Климент Охридски" дипломна работа:Гликерия Флору, 2024
6 Пенка Шапкова- Танева, Влияние на паметовите функции върху академичните постижения при деца със специфични обучителни трудности, СУ дисертация д-р:Анастасия Хараламбос Мустакиду 2024
7 Пенка Шапкова- Танева, Екипна работа в подкрепа на ученето на деца с нарушения от аутистичния спектър, СУ дисертация д-р:Деспина Еммануил Драконаки 2024
8 Пенка Шапкова- Танева, Съвременни подходи за развитие на комуникативните умения при деца с нарушения от аутистичния спектър, СУ"Св. Климент Охридски" дисертация д-р:Хрисанти Еврипидис Пападанаил 2024
9 Пенка Шапкова- Танева, “Opinion of teachers regarding speech problems at preschool age“, СУ дипломна работа:Зои Каломири 2023
10 Пенка Шапкова- Танева, „ Features of education in children with Asperger’s syndrome “, СУ дипломна работа:Darisapli Vaia, Faculty № 7796 2023
11 Пенка Шапкова- Танева, Motivations and barriers to the participation of Primary Education teachers in Special Education and Training programs , СУ дипломна работа:Мария-Меропи Михали 2023
12 Пенка Шапкова- Танева, Special education teachers in Greek primary schools and their ability to manage behavior problems to students with special learning difficulties , СУ " Св. Климент Охридски" дипломна работа:Athanasios Malamoukas Ploskas 2023
13 Пенка Шапкова- Танева, The Role of Museums for the Social Development of Children with SEN in Greek Schools , СУ " Св. Климент Охридски" дипломна работа:Ioannis Koulianos 2023
14 Пенка Шапкова- Танева, „Ефективни подходи за обучение по математика на ученици с лека степен на интелектуална недостатъчност в началния етап на образование 1-4 клас“, СУ дипломна работа:Мая Димчева 2022
15 Пенка Шапкова- Танева, Особености на мисленето при деца с дислексия , СУ дипломна работа:Петрос Анастасиос Балтзис 2022
16 Пенка Шапкова- Танева, Children with special learning difficulties, the common characteristics of these children, the causal factors and the educational approaches, СУ дипломна работа:CHAIDO APOSTOLIA DENELAVA 2021
17 Пенка Шапкова- Танева, Exploring the Socil Skills of children in Autism Spectrum, СУ дипломна работа:ELENI-ATHINA KARATZIA 2021
18 Пенка Шапкова- Танева, Features of education in children with Down syndrome, СУ дипломна работа:MARIA SYMEONIDOU 2021
19 Пенка Шапкова- Танева, Social skills in children with disabilities: a comparative analysis between children enrolled in special schools and centers and children enrolled in mainstream schools in inclusive education, СУ дипломна работа:ДИМИТРИОС ТСУЛФАС 2021
20 доц.д-р Ивайло Петров,гл.ас.Пенка Шапкова-Танева, Effects of autism on the family , Софийски университет "Св. Климент Охридски" дипломна работа:ELENI NTANOVASILI 2012
21 доц. Ивайло Петров,гл.ас.Пенка Шапкова-Танева, "Развитие на социални умения при деца с умствена изостаналост" Development of Social Skills in Children with Mental Retardation , СУ "Св. Климент Охридски" дипломна работа:VARVARA PANIKA 2012
22 доц.д-р Нели Василева,гл.ас.Пенка Шапкова-Танева, „Особености на ежедневни грижи при родителите на деца с нарушения от аутистичния спектър "Problems of daily care for the parents of children with Autism Spectrum Disorders”” , СУ"Св.Климент Охридски" дипломна работа:Анна Сарантаки 2012
23 доц.д-р Ивайло Петров,гл.ас.Пенка Шапкова-Танева, THE EFFECT OF THE THEATRICAL GAME IN DEVELOPMENT OF SOCIAL SKILLS OF CHILDREN WITH DOWN SYNDROME , Софийски университет "Св. Климент Охридски дипломна работа:DELICHA DESPOINA 2012
24 Пенка Шапкова-Танева, Аспекти на включващо обучение на деца със синдрома на Даун TOPIC: .Aspekts of the inclusive education of children with Down syndrome. , Софийски университет "Св. Климент Охридски" дипломна работа:Мариана Георгиус Долгераки 2012
25 доц.д-р Ивайло Петров,гл.ас.Пенка Шапкова-Танева, Деца с нарушения от аутистичния спектър: Обучителни подходи, Управление на класната стая, Развитие на социални умения TOPIC: Children with ASD: Teaching approaches, classroom management and development of social skills , СУ "Св. Климент Охридски" дипломна работа:Атина Христопулу 2012
26 доц. д-р Ивайло Петров гл.ас. Пенка Шапкова-Танева, Ефекти от раждането на дете със синдром на Даун върху семейството- за ефектите върху братята и сестрите "The effects of having a child with Down syndrome on the family- the effects on siblings ", СУ "Св.Климент Охридски" дипломна работа:Триантафуло Мелпомени 2012
27 доц. д-р Ивайло Петров, гл.ас.Пенка Шапкова-Танева, Особености в развитието на деца със синдрома на Даун Peculiarities in the development of children with Down syndrome , СУ "Св.Климент Охридски" дипломна работа:Елена Люпра 2012
28 Доц. д-р Нели Василева,гл.ас.Пенка Шапкова-Танева, Подходи за работа при деца със синдрома на Даун TOPIC: Therapeutical approaches to work with children with Down syndrome , СУ "Св. Климент Охридски дипломна работа:Атанасия Христос Макри 2012
29 Доц. д-р Ивайло Петров, гл.ас.Пенка Шапкова-Танева, Развитие на социални умения при деца със синдрома на Даун TOPIC: Development of social skills in children with Down syndrome , Софийски университет "Св. Климент Охридски дипломна работа:Василиос Еангелос Малис 2012
30 доц. д-р Н. Василева гл.ас.Пенка Шапкова-Танева, Социално включване на деца с аутизъм: ролята на семейството, училището, специалистите TOPIC: Social inclusion of children with autism: the role of family, school, specialists , СУ"Св. Климент Охридски" дипломна работа:Гергиос Константинос Матсианудис 2012
Превод на статия
Лазаровска, Весна, Йовановска, М., Гергевска, Б., Топузовска, Г., Чакар, М., Пенка Шапкова- Танева, Балканска, Неда, Ролята на възрастта в развитието на речевата и слуховата перцепция при деца с кохлеарна имплантация, ISSN (print):, Експреспринт, София 2012
Редактор на сборник
Пенка Шапкова- Танева, Сборник доклади и презентации-Студентски научен форум, Редактор на сборник 2013
Статия в научно списание
1 Пенка Шапкова, КОНСТРУИРАНЕ НА ИНДИВИДУАЛНИ ЕЗИКОВИ ПРОФИЛИ ПРИ ДЕЦА СЪС СИНДРОМ НА ДАУН-ПРЕДПОСТАВАКА ЗА ЕФЕКТИВНА ЛОГОПЕДИЧНА ТЕРАПИЯ CONSTRUCTION OF INDIVIDUAL LANGUAGE IN CHILDREN WITH DOWN SYNDROME - PREREQUISITE FOR EFFECTIVE SPEECH THERAPEUTIC THERAPY, Knowledge in Practice, том:Vol. 49 , брой:No. 4, 2021, стр.:829-835, ISSN (print):1857-923X (Printed), ISSN (online):2545-4439 (Online), Ref, Web of Science, др.(EBCO,Publons,Google Scholar.Scilit,Cross Ref,Cen ) 2021
2 Пенка Шапкова, AApproaches for development potential for learning in children with intellectual disability, International Journal Scientific and Applicative Papers V9,стр.:126-131, ISSN (print):1857-92., SKOPJE, 2015., International Journal Knowledge- Capital of the future ;Who and what , брой:9, 2015, стр.:126-131, ISBN:1857-92, Ref, Web of Science, др. 2015
3 Пенка Шапкова- Танева, "Вдъхновената филантропия"-как да въвличаме околните и да оставим следа , Специална педагогика, брой:3, 2013, стр.:90-91 2013
4 Пенка Шапкова-Танева, Особености на краткосрочната слухова памет при деца със синдром на Даун, Специална педагогика, брой:1, 2013, стр.:51-61, ISBN:1310-7003 2013
5 Пенка Шапкова- Танева, Разбиране за синдрома на Даун: от евгеничните теории и институционализацията към социализация и включване, Специална педагогика и Логопедия, брой:3, 2013, стр.:3-10, ISSN (print):1310-7003 2013
6 Лазаровска, Весна, Йовановска, М., Пенка Шапкова- Танева, Ролята на възрастта в развитието на речевата и слуховата перцепция при деца с кохлеарна имплантация, Специална педагогика, брой:3, 2012, стр.:66-73, ISSN (print):1310-7003, в сътрудничество с чуждестранни учени 2012
7 Пенка Шапкова- Танева, Марта Василева, Арт-терапия за деца с умствена изостаналост "Силата на изкуството" , Специална педагогика, issue:бр. 4 , 2011, pages:21-32, ISSN (print):1310-7003, ISSN (online): COBISS.BG-ID - 1245202916 2011
8 Пенка Шапкова- Танева, Нови насоки в обучението на деца със синдром на Даун , Специална педагогика, брой:2, 2011, стр.:15-24, ISSN (print): 1310-7003, ISSN (online):COBISS.BG-ID - 1245126884 2011
9 Пенка Шапкова- Танева, Подкрепа на деца със СОП и техните родители - включващо обучение , Предучилищно възпитание : месечно научно-методическо списание, брой:5, 2011, стр.:14-19, ISSN (print): 0204-7004, ISSN (online):COBISS.BG-ID - 1238303460 2011
10 Пенка Шапкова- Танева, Специфични умения за общуване при деца с аутизъм , Специална педагогика, брой:1, 2010, стр.:38-46, ISSN (print):1310-7003, ISSN (online):COBISS.BG-ID - 1234854372 2010
11 Пенка Шапкова-Танева, Стиляна Белчева, Известното за хипокампа в паметовите процеси при синдром на Даун, Специална педагогика, брой:юни-1бр., 2010, стр.:29-36, ISSN (print):1310-7003 2010
12 Пенка Шапкова- Танева, Познавателното и социалното развитие на децата с интелектуална недостатъчност , Предучилищно възпитание : месечно научно-методическо списание, брой:9, 2010, стр.:2-5, ISSN (print):0204-7004, ISSN (online):COBISS.BG-ID - 1234598884 2010
13 Пенка Шапкова, Специфични умения за общуване при деца с аутизъм, Специална педагогика, брой:1, 2010, стр.:38-46, ISSN (print): 1310-7003 2010
14 Пенка Шапкова- Танева, Синдромът на Даун: митове и реалности , Специална педагогика, 2009, стр.:30-40, ISSN (print): ISSN 1310-7003. - ХIII, ISSN (online):COBISS.BG-ID - 1182440420 2009
15 Пенка Шапкова- Танева, Развитие на фината моторика и умения за самообслужване при деца със синдром на Даун , Специална педагогика, брой:3, 2007, стр.:49-56, ISSN (print):ISSN 1310-7003, ISSN (online):COBISS.BG-ID - 1176009700 2007
16 Пенка Шапкова- Танева, Дневният център за деца и младежи с умствена изостаналост- Перник в условията на новите реалности, Специална педагогика, брой:4, 2005, стр.:59-62, ISSN (print):1310-7003 2005
17 Пенка Шапкова- Танева, Формиране на полезни умения и навици при деца с тежка степен на интелектуална недостатъчност , Специална педагогика, брой:1, 2005, стр.:64-71, ISSN (print):ISSN 1310-7003, ISSN (online):COBISS.BG-ID - 1168313828 2005
18 Пенка Шапкова- Танева, Аутизъм: от теоретическото разбиране към психолого-педагогическото въздействие , Специална педагогика, брой:2, 2004, стр.:41-53, ISSN (print):1310-7003, ISSN (online):COBISS.BG-ID - 1165434084 2004
19 Пенка Шапкова- Танева, Някои аспекти на аутизма , Специална педагогика, брой:2, 2003, стр.:42-52, ISSN (print):1310-7003, ISSN (online):COBISS.BG-ID - 1161592036 2003
20 Пенка Шапкова- Танева, Особености в развитието на децата с Даун-синдром , Предучилищно възпитание : месечно научно-методическо списание, брой:8, 2003, стр.:45-47, ISSN (print):0204-7004, ISSN (online):COBISS.BG-ID - 1161844964 2003
21 Пенка Шапкова- Танева, Трудностите при обучението на децата с Даун - синдром , Специална педагогика, брой:2, 2002, стр.:51-56, ISSN (print):ISSN 1310-7003, ISSN (online):COBISS.BG-ID - 1158694116 2002
22 Пенка Шапкова- Танева, Възможности за развитие на децата със синдром на Даун, Специална педагогика, брой:март, 2001, стр.:47-55, ISSN (print):1310-7003 2001
23 Пенка Шапкова, Златко Долрев, Даун-синдром - същност, причини, разпространение , Специална педагогика, 1998, ISSN (print):1310-7003 , ISSN (online):COBISS.BG-ID - 1120477668 1998
Статия в поредица
Анна Трошева-Асенова, Мира Цветкова – Арсова, Диана Игнатова, Деница Кръстева, Пенка Шапкова, Изследване на игровата среда за деца със специални образователни потребности в семейството, Годишник на Шуменски университет „Епископ Константин Преславски", брой: ХХIV D, 2020, стр.:79-88, ISSN (print):1314-6769 , ISSN (online): , Ref 2020
Статия в сборник (на конференция и др.)
1 Пенка Шапкова, ЕФЕКТИВНИ ПОДХОДИ И РЕСУРСИ ЗА ДОПЪЛНИТЕЛНА ПОДКРЕПА ПРИ ДЕЦА С НЕВРО- РАЗВИТИЙНИ НАРУШЕНИЯ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА, НАЦИОНАЛНА НАУЧНО-ПРАКТИЧЕСКА КОНФЕРЕНЦИЯ „ПРЕДУЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ – ТРАДИЦИИ, РЕАЛНОСТИ, ПЕРСПЕКТИВИ“ 6- 8 ЮНИ 2024, ГРАД КАЗАНЛЪК, издателство:Педагогически факултет, Тракийски университет, Стара Загора, 2024, стр.:380-391, ISBN:ISBN 978-954-314-122-7 2024
2 Пенка Шапкова, КИНЕЗИОЛОГИЧНИ ПОДХОДИ В ЛОГОПЕДИЧНАТА ПРАКТИКА ПРИ ДЕЦА С НЕВРОРАЗВИТИЙНИ НАРУШЕНИЯ , Логопедията с поглед към бъдещето, редактор/и:Нели Василева, издателство:УИ " Св. Климент Охридски", 2023, стр.:545-557, ISBN:978-954-07-5839-8 2023
3 Пенка Шапкова, ПРИНОСИТЕ НА АНГЛИЙСКИЯ ЛЕКАР ДЖОН ЛАНГДЪН ДАУН КЪМ ИЗУЧАВАНЕТО, РЕХАБИЛИТАЦИЯТА, ОБУЧЕНИЕТОИ ОБРАЗОВАНИЕТО НА ДЕЦАТА СЪС СИНДРОМ НА ДАУН, ОБРАЗОВАНИЕИ ИЗКУСТВА: ТРАДИЦИИИ ПЕРСПЕКТИВИ Трета научно-практическа конференция, редактор/и: Маргарита Крумова, издателство:Факултет по науки за образованието и изкуствата, СУ „Св. Климент Охридски“, 2022, стр.:507-516, ISSN (print):ISSN 2738-8999, ISSN (online):ISSN 2738-8999 2022
4 Пенка Шапкова, Съвременни подходи в подкрепа на личностното развитие и ученето на деца с невроразвитийни нарушения в предучилищната образователна практика, 140 години Предучилищното образование в България: Постижения и хоризонти, редактор/и:проф.дпн Розалина Енгелс-Критидис, издателство:Университетско издателство " Св. Климент Охридски", 2022, стр.:255-267, ISSN (print):978-954-07-5471-0 2022
5 Пенка Шапкова, Хуманистичният подход в контекста на приобщаващото образование, Развитие на приобщаващото образование в България 15 години по-късно, издателство:Университетско издателство " Св. Климент Охридски", 2022, стр.:214-223, ISBN:ISBN: 978-954-07-5532-8 2022
6 Пенка Шапкова, Оценяване и конструиране на индивидуални невроразвитийни профили при деца със СОП в контекста на приобщаващото образование, В: Сб. Научно-практическа конференция, посветена на 80- годишнината от рождението на проф. д-р Георги Бижков „ОБРАЗОВАНИЕ И ИЗКУСТВА: ТРАДИЦИИ И ПЕПСПЕКТИВИ , София, 2020 , Научно-практическа конференция, посветена на 80- годишнината от рождението на проф. д-р Георги Бижков „ОБРАЗОВАНИЕ И ИЗКУСТВА: ТРАДИЦИИ И ПЕПСПЕКТИВИ , редактор/и:София, издателство:Университетско издателство " Св. Климент Охридски", 2020, стр.:432-442, ISBN: ISBN 978-954-07-5061-3 2020
7 Анна Трошева–Асенова, Мира Цветкова-Арсова, Диана Игнатова, Деница Кръстева, Пенка Шапкова, ИЗСЛЕДВАНЕ НА ИГРОВАТА СРЕДА ЗА ДЕЦА СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ В СЕМЕЙСТВОТО, Годишник на Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“, т. ХХIV , издателство:издателство Фабер, 2020, стр.:79-89, ISSN (online):1314-6769 2020
8 Пенка Шапкова- Танева, Креативността като ценен личностен ресурс в работата на специалния педагог и логопеда, В СБ: Децата и творчеството, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, стр.170-178, ISBN:ISBN 978-954-07-4407-0, С. 2018., Децата и творчеството, редактор/и:В СБ: Децата и творчеството, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, , издателство:Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, 2018, стр.:170-178, ISBN:978-954-07-4407-0 2018
9 Пенка Шапкова-Танева, Подходи за подкрепа на личностното развитие на деца със специални образователни потребности, Научни ипрактически аспекти на приобщаващото образование, редактор/и:проф.дпн Цветанка Ценова,проф.дпн Мира Цветкова- Арсова, издателство:Университетско издателство " Св.Климент Охридски", 2018, стр.:192-200, ISBN:978-954-07-4541-1 2018
10 Пенка Шапкова- Танева, ПОДХОДИ ЗА ТЕРАПИЯ И ОБУЧЕНИЕ НА ДЕЦА СЪС СОП В НОВИТЕ РЕАЛНОСТИ В БЪЛГАРИЯ Approaches for therapy and education of children with SEN in new realities in Bulgaria., KNOWLEDGE – International Journal , издателство: Skopje Vol. 28.3 , 2018, стр.:1015-1020, ISSN (print):1857-923X, ISSN (online):2545-4439, Ref, Web of Science, др. 2018
11 Пенка Шапкова- Танева, Артерапевтични подходи за развитие на емоционалната интелигентност при деца със зрителни и множество увреждания, "Достъп до изкуството на лица с нарушено зрение " остъп до изкуство на лица с нарушено зрение, [Електронен ресурс] София , 2017, ISSN (online):1283022308, ISBN:978-954-92368-3-5 2017
12 Пенка Шапкова- Танева, Подходи за развитие на потенциала за учене при деца с интелектуални затруднения. , Journal Scientific and Applicative Papers V9, издателство: SKOPJE, 2015, стр.:126-131, ISSN (print):1857-92 2015
13 Пенка Шапкова, Емануела Маринова, Гергана Илиева, Стефани Овчарова, Децата със специални образователни потребности-промяната е нужна днес, а не утре, Сборник доклади и презентации. Студентски научен форум, редактор/и:Пенка Шапкова, Габриела Кирова, издателство:Авангард Прима, 2013, стр.:73-76, ISBN:978-619-160-216-2 2013
14 Пенка Шапкова- Танева, Отражение на синдрома на Даун върху когнитивното функциониране и способностите за учене в детска възраст, Психологията-традиции и перспективи-том 1, 2013, стр.:292-299, ISSN (print):1314-9792 2013
15 Пенка Шапкова- Танева, Явлението "синдром на Даун":исторически и философски аспекти, Научни трудове, том 52, серия 6.2 Педагогика и психология, издателство:Русенски университет " Ангел Кънчев", 2013, стр.:70-76, ISSN (print):1311-3321 2013
16 Пенка Шапкова, ДЕТСКАТА ГРАДИНА – ПРИОБЩАВАЩА СРЕДА ЗА ДЕЦАТА СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ , Юбилейна международна университетска конференция.130 години предучилищно образование., издателство:Велико Търново, 2012, ISBN: 978–954–524–842–9 2012
17 Пенка Шапкова- Танева, Стратегии за преподаване и подкрепа на ученици със специални образователни потребности в контекста на включващото образование , НАУЧНИ ТРУДОВЕ НА РУСЕНСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ , издателство:Русенски университет " Ангел Кънчев", 2012, стр.:110-117, ISSN (print):1311-3321 2012
18 Пенка Шапкова- Танева, Подходи за ранна интервенция при деца със синдром на Даун и техните семейства, Ранно детско развитие, редактор/и:проф.д-р Толя Стоицова; доц.дфн Юлияна Стоянова и др., издателство:Спийднет. БГ ООД, 2011, стр.:190-202, ISBN:978-954-91923-8-4 2011
19 Пенка Шапкова- Танева, Необходимост от ефективни стратегии на развитие на социални умения при деца с аутизъм в специално образователната практика у нас, Юбилейна научна конференция-100години от рождението на проф.дпн Дечо Денев и 25 години факултет по начална и предучилищна педагогика, издателство:ИК"ФЕНОМЕН", 2010, стр.:136-142, ISBN:978-954-549-094-1 2010
20 Пенка Шапкова, Подготовка на логопеди и специални педагози за участие в процеса на диагностика и терапия при пациенти със сложни комуникативни нарушения , VІІ Национална конференция на НСЛБ:Екипна работа при пациенти с моторни дефицити, издателство: Логопедичен център Ромел София, 2009, стр.:188-200, ISBN:978-954-9458-11-4 2009
21 Пенка Шапкова- Танева, Когнитивен и езиков профил при деца със синдрома на Даун, Съвременни тенденции в специално-педагогическата и логопедична терминология, издателство:" Фабер", 2008, стр.:224-231, ISBN:978-954-775-872-8 2008
22 Пенка Шапкова- Танева, Специфика на съдържанието на програмите за ранно възпитание и обучение на деца с интелектуална недостатъчност, Особености на интегрираното обучение, редактор/и: проф.д-р Златко Добрев, издателство:" Д-р ИВАН БОГОРОВ"- София, 2008, стр.:226-238, ISBN: 978-954-316-041-9 ;COBISS.BG-ID - 1229069028 2008
23 Пенка Шапкова- Танева, Алтернативни подходи за въздействие и програми за работа при деца с нарушения от аутистичния спектър, Подготовка на учители и социални педагози в навечерието на европейската интеграция, редактор/и:доц.д-р Милка Атанасова; доц.дпн Томислав Дяков, издателство:" Веда Словена-ЖГ", 2006, стр.:666-675, ISSN (print):10.954-8510-87-9; 15.978-954-8510-97.4 2006
24 Пенка Шапкова- Танева, Аспекти на практическата подготовка на студентите по педагогика на деца с интелектуална недостатъчност, ВИСШЕТО ПЕДАГОГИЧЕСКО ОБРАЗОВАНИЕ, издателство:Фабер, 2005, стр.:481-484 2005
25 Пенка Шапкова- Танева, Проблеми на ранната психолото-педагогическа помощ и училищна интеграция на децата с интелектуална недостатъчност, Осигуряване и оценяване качеството на обучение, редактор/и:доц.д-р Милка Атанасова и доц.дфн Томислав Дяков, издателство:" Веда Словена-ЖГ"-София, 2005, стр.:345-350, ISBN:954-8510-92-8 2005
26 Пенка Шапкова-Танева, Медицински аспекти на синдрома на Даун, Обучение и възпитание в началните училища, детски градини и специалните училищни заведения, редактор/и:"Веда Солвена"-ЖГ, 2004, стр.:319-325, ISBN:954-8510-87-1 2004
Студия в научно списание
Пенка Шапкова- Танева, Индивидуални познавателни различия при деца със синдром на Даун, Годишник на СУ " Св. Климент Охридски", том:107, 2016, стр.:165-194, ISSN (print):0861-8216 2016
Студия в поредица
Пенка Шапкова, Схващания за синдрома на Даун в един променящ се контекст, Годишник на СУ, том 103, том:Годишник на СУ, брой:том 103, издателство:Университетско издателство „ Св. Климент Охридски“ ,, 2011, стр.:115-135, ISSN (online):ISSN 0861-8216 2011
Студия в сборник (на конференция и др.)
1 Неда Балканска, Пенка Шапкова, Ключови умения за работа с родители на деца със специални образователни потребности., Приобщаващо образование, редактор/и:Милен Замфиров, издателство:Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, 2023, стр.:172-182, ISBN: 978-954-07-5856-5 2023
2 Мира Цветкова-Арсова, Пенка Шапкова, Пенка Шапкова. Стратегии за обучение и подкрепа на деца с нарушения от аутистичния спектър в приобщаващото образование. , Приобщаващо образование, редактор/и:Милен Замфиров, издателство:УИ Св. Кл. Охридски, 2023, стр.:219-234, ISBN:978-954-07-5856-5, Ref 2023
3 Мира Цветкова, Пенка Шапкова, Стратегии за обучение и подкрепа на деца с нарушения от аутистичния спектър в приобщаващото образование. , Приобщаващо образование, редактор/и:Милен Замфиров, издателство:Университетско издателство "Св. Климент Охридски", 2023, стр.:219-234, ISBN:978-954-07-5856-5 2023
4 Пенка Шапкова, Теоретични и практически аспекти на обучението при деца с разстройство на интелектуалното развитие в приобщаваща среда. , Приобщаващо образование, редактор/и:Милен Замфиров, издателство:Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, 2023, стр.:260-273, ISBN: 978-954-07-5856-5 2023
5 Пенка Шапкова-Танева, Особености на ранната диагностика и интервенция при деца с интелектуална недостатъчност и деца с аутизъм, Съвременни тенденции в интеграцията и обучението на деца с умствена изостаналост нието на деца с умствена изостаналост, издателство:Университетско издателство " Св.Климент Охридски", 2009, стр.:104-116, ISBN:978-954-07-2854-4 2009
Съставителска дейност
1 Милен Замфиров, Неда Балканска, Мира Цветкова- Арсова, Катерина Караджова, Емилия Евгениева, Любослава Пенева, Любен Витанов, Илиана Мирчева, Екатерина Софрониева, Пенка Шапкова, Пробщаващо образование, ISBN:978-954-07-5856-5 , Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, София, Рецензирано 2023
2 Милен Замфиров, Неда Балканска, Мира Цветкова- Арсова, Катерина Караджова, Емилия Евгениева, Анна Трошева-Асенова, Пенка Шапкова, Данка Щерева, Маргарита Томова, Славина Лозанова, Специална педагогика. Научен редактор проф. дпн М. Замфиров, рецензенти проф. дпн Владимир Радулов, проф. дпн Цветанка Ценова, УИ „Св. Кл. Охридски“, София, ISBN 978-954-07-5733-9, ISBN:978-954-07-5733-9, Университетско издателство "Св. Климент Охридски", София, Рецензирано 2023
Участие в конференция
1 Секционен доклад, Пенка Шапкова- Танева, ЕФЕКТИВНИ ПОДХОДИ И РЕСУРСИ ЗА ДОПЪЛНИТЕЛНА ПОДКРЕПА ПРИ ДЕЦА С НЕВРО- РАЗВИТИЙНИ НАРУШЕНИЯ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА. 2024
2 Секционен доклад, Пенка Шапкова, Кинезиологични подходи в логопедичната практика при деца с невроразвитийни нарушения 2023
3 Секционен доклад, Пенка Шапкова, ПРИНОСИТЕ НА АНГЛИЙСКИЯ ЛЕКАР ДЖОН ЛАНГДЪН ДАУН КЪМ ИЗУЧАВАНЕТО, РЕХАБИЛИТАЦИЯТА, ОБУЧЕНИЕТОИ ОБРАЗОВАНИЕТО НА ДЕЦАТА СЪС СИНДРОМ НА ДАУН 2022
4 Секционен доклад, Пенка Шапкова, 34 Международна научна конференция KNOWLEDGE IN PRACTICE 2022
5 Присъствие, Пенка Шапкова, Хуманистичният подход в контекста на приобщаващото образование 2022
6 Секционен доклад, Пенка Шапкова- Танева, ИЗГРАЖДАНЕ НА ИНДИВИДУАЛНИ ЕЗИКОВИ ПРОФИЛИ ПРИ ДЕЦА СЪС СИНДРОМ НА ДАУН – ПРЕДПОСТАВКА ЗА ЕФЕКТИВНА ЛОГОПЕДИЧНА ТЕРАПИЯ 2021
7 Секционен доклад, Пенка Шапкова, Съвременни подходи в подкрепа на личностното развитие и ученето на деца с невроразвитийни нарушения в предучилищната образователна практика 2021
8 Секционен доклад, Пенка Шапкова- Танева, Оценяване и конструиране на индивидуални невроразвитийни профили при деца със СОП в контекста на приобщаващото образование 2020
9 Секционен доклад, Пенка Шапкова- Танева, Юбилейна научна конференция с международно участие 2018
10 Секционен доклад, Пенка Шапкова- Танева, 19th International Scienti c Conference 2018
11 Секционен доклад, Пенка Шапкова-Танева, Подходи за подкрепа на личностното развитие на деца със специални образователни потребности 2018
12 Секционен доклад, Пенка Шапкова- Танева, Арттерапевтични подходи за развитие на емоционалната интелигентност при деца със зрителни и множество увреждания. 2017
13 Секционен доклад, Пенка Шапкова- Танева, APPROACHES FOR DEVELOPMENT POTENTIAL FOR LEARNING IN CHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITY 2015
14 Секционен доклад, Пенка Шапкова- Танева, " Психологията-традиции и новаторство"- ЮЗУ " Неофит Рилски" 2013
15 Присъствие, Пенка Шапкова- Танева, “Наложени терапевтични подходи и европейски законодателни практики, подпомагащи лицата от аутистичния спектър.” 2012
16 Секционен доклад, Пенка Шапкова-Танева, Детската градина-приобщаваща среда за деца със специални образователни потребности 2012
17 Секционен доклад, Пенка Шапкова-Танева, Стратегии за преподаване и подкрепа на ученици със специални образователни потребности в контекста на включващото обучение 2012
18 Секционен доклад, Пенка Шапкова- Танева, Подходи за ранна интервенция при деца със синдром на Даун и техните семейства 2011
19 Секционен доклад, Пенка Шапкова- Танева, Подготовка на логопеди и специални педагози за участие в процеса на диагностика и терапия при пациенти със сложни комуникативни нарушения 2009
20 Секционен доклад, Пенка Шапкова- Танева, Когнитивен и езиков профил при деца със синдрома на Дау 2008
21 Секционен доклад, Пенка Шапкова- Танева, Проблеми на ранната психолого-педагогическа помощ и училищна интеграция на децата с интелектуална недостат 2005
22 Секционен доклад, Пенка Шапкова- Танева, Аспекти на практическата подготовка на студентите по педагогика на деца с интелектуална недостатъчност 2004
23 Секционен доклад, Пенка Шапкова- Танева, Медицински аспекти на синдрома на Даун 2004